zondag 8 juli 2012

Eentje voor het goede doel!

Een tijdje geleden kwam ik terecht bij dit bijzondere project. 
Ik maakte zelf ook al een hele doos vol knuffels voor Poekie. 




De meeste dingen die ik maak zijn sowieso cadeautjes en ik vond het dan ook erg fijn om iets te kunnen bijdragen aan zo'n geweldig initiatief . 
Ik ontwierp ook zelf een deel van de knuffels die ik opstuurde, waaronder een tasje, geïnspireerd op Poekie. Ik kreeg toen een e-mail met de vraag of ze het patroon op de Poekie-blog mochten publiceren. Ik vond het een hele eer, maar had natuurlijk het patroon niet uitgeschreven, dus ging ik aan de slag. Ik wil dit patroon dan ook graag met iedereen delen en een warme oproep doen om zelf ook bij te dragen aan dit project. 

Poekies Poezentasje

Benodigdheden

-1 Bol garen in de hoofdkleur (ik gebruikte oranje Bravo - acryl)
-Restjes wit en rood acryl voor snoet en neus
-Restje acryl voor het handvat
-Restje zwart garen voor de oogjes en de mond
-Haaknaald 4mm
-Punnikklos (Voor het handvat, dit kan je eventueel ook gewoon haken)

Patroon

Begin met de voor- en achterkant van het tasje.Dit is gemaakt uit twee dezelfde rondjes, die ineens aan elkaar gehaakt zullen worden.

Met oranje (of kleur naar keuze).
Begin met een magische ring, haak 6 vasten in de ring.
1. 2v in elke v (12)
2. *1v, 2v in volgende v* x6 (18)
3. *2v, 2v in volgende v* x6 (24)
4. *3v, 2v in volgende v* x6 (30)
5. *4v, 2v in volgende v* x6 (36)
6. *5v, 2v in volgende v* x6 (42)
7. *6v, 2v in volgende v* x6 (48)
8. *7v, 2v in volgende v* x6 (54)
9. *8v, 2v in volgende v* x6 (60)
10. 1v in elke v
11. *9v, 2v in volgende v* x6 (66)
12. *10v, 2v in volgende v* x6 (72)
13. *11v, 2v in volgende v* x6 (78)
14. *12v, 2v in volgende v* x6 (84)
15. *13v, 2v in volgende v* x6 (90)
16. 1v in elke v, afhechten (enkel bij deel 1).


Doe dit tweemaal. De tweede keer niet afhechten, maar de beide delen op elkaar leggen met de goede kant naar buiten.

Haak nu verder door de laatste rij van beide delen te samen.
1. Haak 60 halve vasten door beide delen
2. Haak 30 halve vasten door 1 deel
3. Haak kreeftsteek (haken van links naar rechts) door de overgebleven steken van deel 2, afhechten en draadjes instoppen.

Laat bij het afhechten van de onderdelen steeds voldoende draad om alles achteraf vast te naaien.

De oren maak je als volgt:

Met oranje (of kleur naar keuze).
Begin met een magische ring, haak 6 vasten in de ring.
1. *2v in volgende vaste, 1v, 2v in volgende vaste* x2 (10)
2. 1v in elke v
3. *2v in volgende vaste, 3v, 2v in volgende vaste* x2 (14)
4. 1v in elke v
3. *2v in volgende vaste, 5v, 2v in volgende vaste* x2 (18)
5. 1v in elke v
6. *2v in volgende vaste, 7v, 2v in volgende vaste* x2 (22)
7. 1v in elke v x2, afhechten.


Zo maak je de snoet:

Met wit

Haak een ketting van 5 lossen, haak 1v in 2v vanaf haaknaald, haak nog 2v, 2v in laatste v.
Het werk niet draaien maar verder werken in de onderkant van de reeds gemaakte vasten, 3v, 2v in laatste v (10)

Werk nu verder in een spiraal. Gebruik een steekmarkeerder om het begin van de ronde aan te duiden.

1. *2v in volgende vaste, 3v, 2v in volgende vaste* x2 (14)
2. *2v in volgende vaste, 5v, 2v in volgende vaste* x2 (18)
3. *2v, 2v in volgende v* x6 (24)
4. *3v, 2v in volgende v* x6 (30)
5. *4v, 2v in volgende v* x6 (36)
6. 1v in elke v
7. *2v, 2v in volgende v* x12 (48)
8. 1v in elke v
9. 1 halve vaste in elke v, afhechten.



Voor het neusje:

Met rood

Haak 2 lossen, haak in vaste in de 1ste losse
1. 1 losse, werk draaien, 2 v in v (2)
2. 1 losse, werk draaien, 1v, 2v in volgende v (3)
3. 1 losse, werk draaien, 2v in eerste v, 1v, 2v in volgende v (5)
4. 1 losse, werk draaien, *1v, 2v in volgende v* x2 , 1v (7)
5. haak nu rondom het neusje halve vasten, afhechten.

Voor de oogjes haakte ik 6 vasten in een magische ring (ik gebruikte hiervoor katoen en haaknaald 2.5). Je kan ook wiebeloogjes of vilt gebruiken, of je kan ook gewoon oogjes borduren.



Naai het neusje op de snoet, naai de snoet vast op het tasje. Ik naaide hem niet volledig vast, zodat dit een extra opbergvakje vormt. Borduur de mond en naai de oogjes erop.
Naai de oortjes vast aan de voorzijde van het tasje, naai ineens door beide zijden van het oor.


Ik punnikte een touwtje uit multicolor acryl en gebruikte dit als handvat. Je kan ook een handvat haken natuurlijk.
Begin met een magische ring, haak 5 vasten in de ring. Haak verder in een spiraal tot je touwtje lang genoeg is, afhechten en vastnaaien.

Veel haakplezier!

9 opmerkingen:

  1. Angela, Hartelijk bedankt om dit patroon te delen! Het Poekie-tasje is SUUUUUPER!!!!

    Lieve groetjes, Saskia & Poekie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superchique en dank je voor het patroon, Poekie is een heel schoon initiatief ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi, goed gedaan! Ook heel fijn om het te delen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt allemaal! Binnenkort trouwens een nieuw poezelig patroontje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zie uit naar het nieuwe patroontje....
    het tasje maak ik vanavond !!!!!!!!
    groetjes Geesje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. super mooie knuffels daar zullen heel wat kinderen heel blij mee zijn ! Bedankt om je patroon van de poekie tas te delen !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi tasje, maak er ook , heb juist pinguin en beertje gemaakt !


    Groetjes
    Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lovely bag. Thanks for sharing. It looks as if this blog is not active any longer. So sad.

    BeantwoordenVerwijderen